Herinneringen ophalen - Reisverslag uit Suli, Nigeria van Chana Waisapy - WaarBenJij.nu Herinneringen ophalen - Reisverslag uit Suli, Nigeria van Chana Waisapy - WaarBenJij.nu

Herinneringen ophalen

Blijf op de hoogte en volg Chana

20 September 2013 | Nigeria, Suli

Selamat Malam!

De afgelopen dagen hebben we flink wat gezien. Zelf kan ik me weinig herinneren van mijn verblijf op Ambon toen ik 6 was maar ik wil per se alles bezoeken wat we toen ook bezocht hadden. Zo zijn we naar Waai (ander dorpje op Ambon) geweest om morea's te zien en eten te geven. Het beekje was verdeeld in 3 gedeeltes. Er was een gedeelte waar vrouwen bezig waren met het wassen van kleding, een gedeelte waar kinderen aan het spelen en tegelijkertijd aan het douchen en tanden poetsen waren en als laatste een gedeelte wat ze als drinkwater gebruiken. In dat gedeelte zwommen ook best wel grote en mooie vissen. Om de morea's uit te lokken, had een oom eieren gekocht. Uiteindelijk kwamen er een paar grote morea's uit de zijkant van het beekje te voorschijn! Zelf durfde ik niet het water in dus ging papa het water in en maakte ik de foto's. Daarna zijn we naar de warm waterbronnen geweest in Tulehu (ander dorpje). Helaas zag dit er niet meer uit zoals op de foto's in 1996. Het beekje was nergens meer te bekennen en er waren 3 zwembaden gebouwd waar het warme water inzat. Het was wel even lekker om erin te zitten maar verder vond ik er niks aan. Heel zonde.. De volgende dag zijn we met de boot vanuit de noordkant van Ambon naar het eiland Ceram gegaan om de waterval te bezoeken waar ik ook op de foto sta (Rumahkei). Op een gegeven moment moesten we een zijweggetje in wat best wel hobbelig werd. Uiteindelijk konden we niet meer verder met de auto omdat de weg weggeslagen was door de overstromingen. Er zat maar 1 ding op: te voet verder de jungle in. Onderweg kwamen we allerlei interessante planten en bomen tegen. Er was 1 plantje die ineen dook wanneer je het aanraakte. Heel apart maar mooi om te zien. Er vlogen ook prachtige grote vlinders om ons heen. Na een stuk lopen over stenen en door beekjes met hevige stroming kwamen we eindelijk bij de waterval. Wauw! Wat was dat adembenemend mooi! De omgeving was echt geweldig! Wel was er duidelijk te zien dat er een overstroming was geweest. Er lagen overal grote brokken van steen en veel grote bomen waren omgevallen. Ook was het 'plasje' waar de waterval in terecht kwam veel kleiner dan voorheen omdat het dichtgeslibt was met stenen. Zwemmen was dus helaas niet meer mogelijk. Desalniettemin was het een geweldige ervaring. Het voelde net alsof we op expeditie Robinson waren. Ook heb ik de afgelopen dagen met de kinderen uit de buurt gespeeld. Als het laag water is, kan je namelijk heel ver lopen en kom je allerlei interessante dieren en schelpen tegen. We hebben nu al een aardige verzameling en met de dag wordt hij groter. Wel moet je uitkijken dat er geen 'koemangs' (geen idee hoe je het schrijft) inzitten want die kunnen gemeen bijten. Koemangs zijn een soort van slakachtige kreeftjes die zich verstoppen in de schelpen. Ook hebben we prachtige zeesterren gezien, krabben, zeeslangen, zeekomkommers, zee egels, visjes en garnalen. De kinderen hier in de buurt zijn echt schatjes. Al kunnen ze soms ook hard schreeuwen hier, vooral sochtends vroeg. Wel vind ik het moeilijk om te zien dat de meesten kleding dragen met gaten erin en ze spelen met zelfgemaakte speelgoed. Het liefst zou ik een kast vol met kleding en speelgoed voor ze willen kopen. Ik heb kinderen ook nog nooit zo blij gezien als ze een snoepje krijgen. Ze mochten ook spelletjes spelen op m'n mobiel. Nou dat vonden ze helemaal geweldig! En ze vroegen steeds of ik foto's van ze wou maken. Ook heb ik ze wat Engels geleerd.
Vandaag gaan we naar familie in een ander dorp. Morgen ben ik uitgenodigd op een school in Ambon waar een docent Engels geeft. Ik ben benieuwd! School op zaterdag om half 8 sochtends! Dat wordt nog wat!
En ter informatie. Waarschijnlijk ga ik eerder terug naar Nederland dan gepland. Ondanks de mooie ervaringen vind ik het hier toch best moeilijk. Zoals ik al eerder zei, ik heb er allemaal iets te makkelijk over nagedacht.

  • 20 September 2013 - 13:19

    Inge:

    Hey Lieverd,

    Wat fijn dat jullie al zoveel hebben gezien, maar jammer om te lezen dat je het toch een beetje moeilijk hebt daar... Ik zal je wel ff een mail sturen, is misschien makkelijker dan whatsapp als je maar 5 mb hebt :)
    Geniet ervan daar hoe lang je ook blijft...

    Dikke Kus <3
    Inge

  • 20 September 2013 - 15:34

    Inge:

    Al veel gezien en gedaan!! <3 <3 ;) ;)

  • 20 September 2013 - 19:06

    Dominique:

    Lieve Chan,
    Bedankt voor weer een mooi verhaal!
    Ben blij om te lezen dat je zulke mooie ervaringen opdoet.
    Het is altijd wennen in een nieuwe omgeving je plekje te vinden.
    Doe je best & maak er een onvergetelijke reis van.
    Dit is jouw kans ... Veel liefs Do
    Dikke kus & knuffel van Martin & Ju

  • 21 September 2013 - 10:01

    Levi Bes :

    Hallo schattie,

    Leuk te horen wat je allemaal meemaakt!
    En ik hoop voor jou dat jij echt je draai gaat vinden.

    Wij vinden het super om telkens te lezen wat je allemaal mee maakt!
    We denken aan jou!

    You go girl!

    Liefs lev & bes

  • 23 September 2013 - 17:50

    Cin:

    Hey Chan,

    Wat leuk om steeds je verhalen te lezen, ondanks
    dat je het moeilijk hebt daar. Je kan in ieder geval
    trots zijn op jezelf, dat je uberhaupt deze stap
    durfde te nemen.

    Geniet voor zolang het nog kan, ook al kom je eerder
    terug dan gepland! Je bent in ieder geval weer een
    ervaring rijker.

    'So, keep your head high, keep your chin up, and most
    importantly, keep smiling, because life is a beautiful
    thing and there is so much to smile about'.

    Liefs Cin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chana

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 28159

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 10 November 2013

Van het Zeeuwse naar Suli

Landen bezocht: